Turnaj v přehazované 2023
Projektový den: J.A.Komenský
Matematický Klokan 2023
Matematická soutěž pro všechny?
Ano, Matematický klokan je soutěž pro všechny žáky od 2. do 9. ročníku. Pro učitele a žáky je tato soutěž velmi oblíbená, důkazem je celkový počet účastníků, který v České republice v loňském roce překročil hranici 400 000 soutěžících.
V soutěži řeší žáci úlohy obvykle označované jako nestandardní. Musí řešit matematické operace, které jsou pro ně neznámé. Objevují nové způsoby a metody pro řešení dané úlohy. Důležitým momentem je rovněž to, že úlohy mají charakter uzavřených testových položek s výběrem z pěti nabízených možností. Tento způsob není pro žáky základní školy běžnou záležitostí. Řešení nestandardních úloh se může stát jednou z cest, jak motivovat široký okruh dětí k matematice. Současně je využít jako námět dalších navazujících činností a žákovských aktivit pro kreativního učitele.
Vyhodnocení soutěže matematický klokan 2023
CVRČEK
KLOKÁNEK
BENJAMÍN
KADET
Vyhodnocení výtvarné soutěže prvňáci
Turnaj ve vybíjené 2023
Programování na ZŠ
Dnešní společnost je ve větší míře závislá na informačních a komunikačních technologiích. Z tohoto důvodu je zapotřebí i tuto problematiku zařadit na základních školách a věnovat ji větší pozornost. Na základě toho byly tyto technologie začleněny v rámci povinného vzdělávacího plánu na základních školách a to od 4. do 9. ročníku.
Obecně programování rozvíjí tvořivost, logické i algoritmické myšlení, které umožňuje žákům dále pracovat a využívat informace získané např. z internetu. Studenti se učí řešit problémy pomocí tvorby jednoduchých programů.
S podobným programováním se v tomto školním roce seznámili žáci z deváté třídy. Během výuky byla využita stavebnice Micro:bit, ta obsahuje různě obtížné úkoly. Jedním z nich je např. vykreslit na LED diodové matici emotikon nebo dojít až k bezdrátové komunikaci. Tento poslední úkol byl nejtěžší, žáci museli naprogramovat stavebnici tak, aby vysílala a přijímala zakódovaná data pomocí Morseovy abecedy. Úkol většina třídy zvládla na výbornou a již během hodiny si mimo programování vyzkoušeli šifrování a dešifrování dat. Proniknout do základů kódování a dekódování dat mohli i žáci 5. a 6. tříd.
Celkově se dá hodina se stavebnicí Micro:bit hodnotit velmi pozitivně. Žáci byli v hodině velmi aktivní a bez větších problémů zvládli plnit požadavky, které na ně byly kladeny. Zároveň přišli na omezení a nedostatky, které jednoduchá bezdrátová komunikace skrývá.
Mgr. Karla Poštulková, Bc. Tomáš Hromčík
Badatelská soutěž
V pátek 20.1. 2023 se naši dva deváťáci – Tereza Buhlová a Nikolas Najser zúčastnili badatelské soutěže, kterou uspořádala Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity v rámci projektu „Odborné, kariérové a polytechnické vzdělávání v MSK II“.
Soutěžící pracovali ve dvojicích a řešili jednoduché badatelské úlohy z oblasti kriminalistiky zaměřené na jednoduché techniky odhalování pachatele, analyzovali neznámé vzorky látek, měřili UV faktor dioptrických či slunečních brýlí, fotografovali a natáčeli efektní chemické pokusy.
V silné konkurenci dalších deseti týmů ze základních škol a víceletých gymnázií jsme sice přední příčky neobsadili, ale odnesli jsme si z laboratoří skvělé zážitky a cenné zkušenosti.
Mgr. Andrea Kupková
Celorepubliková soutěž bude spuštěna na facebooku Veselé vědy 30.1. a hlasovat se bude do 13. února. Určitě nezapomeňte Vaše děti podpořit a právě jejich Věž řádně "olajkovat". Jakmile soutěž spustíme, dáme vám vědět, kde můžete hlasovat.